Nový návrh RVP PV: Vzdělávání, které respektuje jedinečnost dětí

Předškolní vzdělávání je klíčovým obdobím, kdy děti získávají základní dovednosti a návyky pro svůj budoucí život. Nový návrh Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) přichází s inovacemi, které odrážejí aktuální potřeby dětí, rodičů i pedagogů. Cílem je vytvořit přístupné, moderní a efektivní prostředí, které podpoří všestranný rozvoj dětí a připraví je na plynulý přechod do základní školy.

Jednodušší struktura a jasné priority

Jedním z hlavních cílů revize RVP PV bylo zjednodušení dokumentu tak, aby byl snadno pochopitelný a praktický pro každodenní využití v mateřských školách. Vzdělávací oblasti byly sloučeny do čtyř tematických celků:

  • Dítě a jeho tělo: Zahrnuje péči o zdraví, rozvoj pohybových dovedností a bezpečnost.
  • Dítě a jeho psychika: Podporuje emocionální a intelektuální růst, včetně rozvoje řeči a myšlení.
  • Dítě, ten druhý a společnost: Učí děti sociálním dovednostem, empatii a spolupráci.
  • Dítě a svět: Přibližuje dětem přírodní zákonitosti a pomáhá jim objevovat okolní svět.

Tyto celky umožňují pedagogům přistupovat k výuce komplexně, přičemž respektují jedinečné potřeby každého dítěte.

Podpora individuality a přirozeného rozvoje

V novém návrhu zdůrazňujeme individualizaci přístupu ke každému dítěti. Namísto specifických kapitol věnovaných určitým skupinám dětí (např. děti se SVP nebo dvouleté děti) jsme posílili prvky pedagogické diagnostiky, které umožní učitelům efektivně sledovat pokroky a potřeby všech dětí. Tento přístup reflektuje snahu o rovné příležitosti a respekt k rozmanitosti dětského kolektivu.

Gramotnosti i v mateřské škole

Novinkou je zavedení čtenářské a matematické gramotnosti do předškolního vzdělávání. Tyto oblasti jsou přizpůsobeny věkovým možnostem dětí a zajišťují přirozený rozvoj dovedností potřebných pro další vzdělávání. Cílem je vybavit děti základními nástroji, které jim usnadní přechod do základní školy a pomohou jim uspět v dalším vzdělávání.

Spolupráce pedagogů a hladký přechod do školy

Zcela nová kapitola je věnována spolupráci pedagogických týmů. Podporujeme komunikaci a sdílení zkušeností mezi pedagogy v mateřských a základních školách, což přispěje k plynulé adaptaci dětí na nové prostředí. Důraz klademe na vytvoření návazného systému, který bude respektovat kontinuitu vzdělávání.

Podpora implementace a harmonogram změn

Školy budou mít dostatek času na přípravu. Od září 2025 bude nový RVP PV zaveden dobrovolně, povinný přechod pak nastane od září 2026. Pedagogové získají nejen digitální verzi RVP, ale také metodické materiály a příklady dobré praxe, které jim usnadní zavedení změn do praxe.

Společná práce odborníků a veřejnosti

Na tvorbě návrhu se podílelo více než 30 odborníků z řad učitelů, ředitelů a akademiků. Veřejná konzultace přinesla 819 podnětů, které jsme důkladně analyzovali a zapracovali do finální podoby. Proces doprovázela široká diskuze na konferencích, kulatých stolech a dalších odborných setkáních.

Budoucnost předškolního vzdělávání

„Nový RVP PV klade důraz na srozumitelnost, praktičnost a přizpůsobení potřebám dnešních dětí. Věříme, že tyto změny pomohou školám lépe připravit děti na výzvy budoucnosti,“ říká zástupce ministerstva školství.

Více o změnách a podrobnosti najdete na: Revize RVP | rozcestnik.rvp.cz