Co ukázalo hodnocení práce územních metodických kabinetů, co se osvědčilo, co je potřeba zlepšit a jaké podpůrné nástroje školám nabízíme
Územní metodické kabinety, které vznikly jako součást systému profesní podpory pedagogů, mají za sebou intenzívní rok práce. Projekt Podpora kurikulární práce Národního pedagogického institutu, pod který kabinety spadají, v lednu 2025 provedl operativní evaluační šetření, jež přináší cenné poznatky o jejich fungování i výzvách, které se pojí s každodenní prací v kabinetech. Jaká jsou tedy hlavní zjištění a jaké další kroky NPI plánuje? A jaké jsou další podpůrné nástroje, které NPI nabízí školám v rámci zavádění revidovaných rámcových programů?
Motivace a chuť profesně růst
Učitelé a učitelky zapojení do metodických kabinetů si nejvíce cení možnosti profesního rozvoje a mezioborové spolupráce. Oceňují sdílení zkušeností, společné hledání inovací a možnost podílet se na vývoji vzdělávacích postupů. Pozitivně vnímají také workshopy, semináře a diskusní setkání.
Zároveň však respondenti poukazují na potřebu přesněji vymezit role v rámci kabinetů a posílit komunikaci mezi jednotlivými úrovněmi – od škol přes územní kabinety až po Národní metodický kabinet.
Učící se komunity: spolupráce, která inspiruje
Velkou roli v rámci územních kabinetech hrají učící se komunity. Ty pedagogům umožňují sdílet zkušenosti a společně reflektovat výuku. Zhruba 60 % členů kabinetů označilo tuto formu spolupráce za přínosnou. Otevřená atmosféra a podpora kolegů podle nich přispívá k zavádění inovací do výuky.
Ze závěrů evaluačního šetření také zaznívá potřeba jasnějšího metodického vedení – někteří členové komunit si nejsou jisti, jaký má být jejich konkrétní přínos nebo role.
Revize RVP: zapojení i výzvy v informovanosti
Členové metodických kabinetů se aktivně zapojují do revizí rámcových vzdělávacích programů – 41 % z nich se účastnilo veřejných diskuzí, 61 % připomínkovalo návrhy v rámci kabinetů. Ze získaných dat se nejlépe cítí informovaní členové sekce Přírodní vědy.
Závěry šetření dále poukazují na to, že učitelé oceňují možnost být součástí procesu, zároveň ale volají po srozumitelnější komunikaci o jednotlivých krocích revize a dostupnějších informacích.
Tři klíčové oblasti pro další rozvoj
Na základě evaluace a zpětné vazby definoval NPI tři klíčové oblasti pro zlepšení fungování metodických kabinetů:
- Systematická podpora profesního rozvoje – workshopy, mentoring a kolegiální sdílení jsou účinné nástroje, které si zaslouží dlouhodobější zajištění a rozvoj.
- Zlepšení komunikace a omezení administrativní zátěže – zefektivnění toku informací mezi jednotlivými úrovněmi a snížení administrativy by mohlo zvýšit dopad kabinetů v praxi.
- Stabilita a jasné směřování – kontinuita, jasně stanovené cíle a stabilní organizační zázemí jsou pro úspěšné fungování klíčové.
Podpora škol při zavádění revizí kurikula: Modelové ŠVP, diskuzní kulaté stoly nebo praktické webináře
NPI zároveň v polovině března představilo veřejnosti modelové školní vzdělávací programy (ŠVP), které slouží jako praktický nástroj pro školy, jež upravují své ŠVP podle revidovaného RVP ZV. Modelové ŠVP budou pilotně ověřovány a dále upravovány podle zpětné vazby z praxe. Na webu revize.rvp.cz najdou všichni zájemci nejen ukázky modelových ŠVP, ale i odpovědi na nejčastější dotazy škol.
Kromě toho proběhly dva kulaté stoly, kde se odborníci, zástupci škol a pedagogové podělili o své zkušenosti a diskutovali nad otázkami spojenými s úpravou ŠVP.
Záznamy obou diskuzí jsou dostupné online, takže se k nim můžete kdykoliv vrátit.
- Kulatý stůl k pracovnímu návrhu modelového ŠVP ZDE
- Kulatý stůl k modelovým ŠVP a vyhlášení pokusného ověřování ZDE
Praktickou podporou podporu pro učitele při zavádění revidovaného kurikula nabízí NPI také formou online webinářů na portálu webinare.rvp.cz.
Zapojte se do pilotního ověřování
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo 27. března 2025 pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů, které má školám usnadnit přechod na revidovaný RVP ZV. Do pilotního ověřování se mohou zapojit základní školy a osmiletá gymnázia z celé České republiky.
Pilotní ověřování nabídne školám metodickou podporu, odborné konzultace a prostor pro sdílení zkušeností při úpravách svých ŠVP. Účast v pilotáži je zdarma.
Více informací a přihlašovací formulář najdete zde:
Vyhlášení pilotního ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro ZŠ
Adresná podpora pro školy
Součástí podpory ze strany NPI je také adresná podpora, kterou v současnosti využívá 47 škol. Důležitá je zde role tzv. průvodce. Průvodce společně se školou zjišťuje, jaké konkrétní potřeby má škola v každodenní kurikulární praxi. Využívá k tomu jednotný diagnostický nástroj a doplňuje ho rozhovory s vedením školy. Důraz je kladen na to, aby škola sama definovala své priority a potřeby – a tím i cestu k jejich naplnění.
V rámci adresné podpory dochází ke zmapování konkrétních potřeb škol a tvorbě tzv. balíčku služeb adresné podpory, který vychází z katalogu služeb IPs Podpora kurikulární práce škol. Každá škola z něj následně bude čerpat během realizace projektu.

Kontakt pro média:
Radek Melichar, tiskový mluvčí, tel: 725 890 501, radek.melichar@npi.cz