Ministerstvo školství s partnery spouští test nového vzdělávání ředitelů Lídr školy

Prvním dvoudenním setkáním odstartoval pilotní ročník Lídra školy – inovovaného programu pro vzdělávání ředitelů. Dvouleté studium vybaví budoucí a začínající ředitele dovednostmi, které nejvíce ovlivňují učení žáků. Vychází z excelentních tuzemských i zahraničních programů. Program vznikl díky spolupráci organizace Učitel naživo a Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR), kterou zastřešilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).

Studium programu Lídr školy zahrnuje 250 hodin, tedy až dvojnásobný rozsah ve srovnání s běžnými kvalifikačními programy. Zaměřuje se na sebepoznání, komunikaci a vedení týmu, motivaci, evaluaci, plánování a pedagogické vedení, což jsou dovednosti, které nejvíce ovlivňují učení žáků. Samotnému vedení lidí a kvalitě výuky je věnováno 126 hodin.  

„Důraz na dovednosti, díky kterým ředitel dokáže zlepšit kvalitu učení žáků je to, co Lídra školy odlišuje. Měníme vnímání ředitelské role, což je pro celý vzdělávací systém zásadní věc. Ředitelé, kteří projdou Lídrem školy, budou vědět, že manažerské a provozní záležitosti mohou delegovat na své kolegy a svou pozorností se zaměří především na to, zda mají děti a učitelé dobré podmínky pro učení. To je to podstatné,” uvedl Martin Kozel, ředitel organizace Učitel naživo. 

Do programu Lídr školy nastupuje 72  účastníků. Během přibližně čtyřměsíční lhůty pro podání přihlášek projevilo zájem o studium 207 lidí. „Přijali jsme ty účastníky, kteří splňovali podmínku, že jsou budoucími nebo začínajícími řediteli. Velký zájem o program nám ale jasně ukazuje, že i zkušení ředitelé se chtějí zlepšovat ve vedení učitelských sborů a stávat se pedagogickými lídry,“ míní ředitel Národního pedagogického institutu ČR, Ivo Jupa.

Lektory Lídra škola jsou špičkoví ředitelé z různých typů škol, psychologové i právníci. Kromě prezenční výuky jsou součástí studia i reflektované stáže u zkušených ředitelů, závěrečná práce a zkouška.

Pilotní ročník programu po jeho vyhodnocení ministerstvo školství využije pro nastavení nového standardu kvalifikačního studia ředitelů.

Více informací na webu: www.lidrskoly.cz.

Analýza Ředitelé škol v ČR: klíčoví hráči v systému vzdělávání bez dostatečné podpory, kterou vytvořila organizace Učitel naživo ve spolupráci se sociologickou výzkumnou organizací PAQ research, je k dispozici zde.

Studie Partnerství pro vzdělávání 2030+, Čermáková, Barbora (2022): Systémy přípravy, vzdělávání a podpory ředitelů škol ve vybraných zemích.

Kontakt pro média:

NPI ČR: Lucie Šplíchalová, 604 150 078, lucie.splichalova@npi.cz

Učitel naživo: Anna Francová, 732 739 124, anna.francova@ucitelnazivo.cz

NPI ČR je školským vzdělávacím, metodickým, kurikulárním, výzkumným, odborným a poradenským zařízením pro řešení otázek předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání. Zasahuje rovněž do oblasti základního uměleckého, jazykového, neformálního, zájmového a dalšího vzdělávání.

www.npi.cz

Učitel naživo je nezisková organizace s týmem expertů, která usiluje o modernizaci českého vzdělávání. Vyvinuli jsme a otestovali nové programy pro učitele a ředitele škol, které výrazně zlepšují učení dětí ve školách. Naším know-how se snažíme obohatit a proměnit veřejný vzdělávací systém, abychom naplnili naši vizi: Všechny děti se učí naplno, s radostí a rovnými šancemi a ze školy odcházejí připravené na výzvy a příležitosti 21. století.

www.ucitelnazivo.cz

NPI ČR

je školským vzdělávacím, metodickým, kurikulárním, výzkumným, odborným a poradenským zařízením pro řešení otázek předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání. Zasahuje rovněž do oblasti základního uměleckého, jazykového, neformálního, zájmového a dalšího vzdělávání.

Učitel naživo

je nezisková organizace s týmem expertů, která usiluje o modernizaci českého vzdělávání. Vyvinuli jsme a otestovali nové programy pro učitele a ředitele škol, které výrazně zlepšují učení dětí ve školách. Naším know-how se snažíme obohatit a proměnit veřejný vzdělávací systém, abychom naplnili naši vizi: Všechny děti se učí naplno, s radostí a rovnými šancemi a ze školy odcházejí připravené na výzvy a příležitosti 21. století.