Nový metodický přístup k desegregaci: spolupráce státu, obcí a komunit přináší konkrétní kroky ke spravedlivému vzdělávání

Zástupci Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR), Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstva spravedlnosti (MS) a romských organizací představili nový metodický přístup k desegregaci, který vznikl na základě více než roční spolupráce odborníků a zkušeností z deseti českých měst.

Nová metodika desegregace vychází z praxe a dat, opírá se o ověřené intervence i zkušenosti obcí, škol a komunit, které se rozhodly systematicky odstraňovat vzdělávací nerovnosti. Cílem je nabídnout konkrétní rámec a nástroje, jak efektivně předcházet segregaci a podporovat školy otevřené všem dětem.

Desegregace není volba, ale standard
Podle statistik tvoří romští žáci přibližně 3 % všech žáků v ČR. Přesto existuje téměř 130 základních škol, kde je více než třetina žáků romského původu – z toho na 46 školách více než polovina a na 16 školách dokonce více než 90 %. Nadměrné soustředění romských dětí do některých škol či do speciálních vzdělávacích proudů tak nadále představuje závažný problém.
 „Nový metodický nástroj státu ukazuje, jak těmto nerovnostem předcházet a jak krok za krokem budovat školy, které jsou spravedlivé, kvalitní a otevřené všem dětem,“ uvedl Jan Vöröš Mušuta, ředitel odboru rovného přístupu ke vzdělávání a podpory pracovníků v regionálním školství na MŠMT. „Nabízí obcím, školám i dalším aktérům srozumitelný rámec a konkrétní nástroje, jak postupovat při naplňování rovného přístupu ke vzdělávání,“ doplnil.

„Segregace se nejvíc dotýká romských dětí – a to dlouhodobě a systémově. Desegregace přitom neznamená jen přesun žáků z jedné školy do druhé, ale vyžaduje i celkovou změnu postojů a školní kultury. Romské děti musí cítit, že do školy patří a že mohou uspět. V jejich vzdělávání je obrovský potenciál, který naše společnost potřebuje využít – nejen kvůli nim, ale i kvůli vlastní budoucnosti,říká Lucie Fuková, vládní zmocněnkyně pro záležitosti romské menšiny. 

Zkušenosti z praxe: pilotní projekty ukazují, že desegregace funguje
Součástí metodiky je přehled opatření, která pomáhají přetavit principy desegregace do každodenní reality. Jde o kroky v oblasti strategického řízení (např. plánování rovnoměrného rozložení žáků mezi školami), pedagogické podpory (vzdělávání učitelů, tandemová výuka, doučovací kluby) i komunitní práce (spolupráce s rodiči, komunitními organizacemi či terénními pracovníky).

„Pilotní projekty a iniciativy měst a škol z posledních let ukazují, že desegregace funguje tam, kde se propojí odbornost, spolupráce a důvěra. Metodický nástroj na webu Desegregace.cz nabízí cestu, jak z těchto zkušeností udělat standard,“ uvedl Tomáš Machalík, ředitel odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání na NPI.

Ministerstvo školství, Národní pedagogický institut, výzkumná organizace PAQ Research a Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) podepsaly v dubnu 2024 Memorandum o spolupráci pro ukončování etnické segregace ve školství. Tento krok představuje silný závazek klíčových institucí k řešení dlouhodobého problému segregace v českém vzdělávacím systému.

Na základě tohoto memoranda byla v rámci projektu NPI „Podpora rovných příležitostí“ spuštěna klíčová aktivita Desegregace, která potrvá do 28. února 2026.

Klíčové body a aktivity Desegregace:
Aktivity projektu zajišťuje tým šesti metodiků, kteří působí v deseti městech a sedmi krajích České republiky. Tyto lokality byly vybrány ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Během prvního roku se podařilo uskutečnit přibližně 230 jednání v terénu, jejichž cílem bylo posílit spolupráci místních aktérů na zlepšování podmínek pro rovný přístup ke vzdělávání.
Odborný tým klade důraz především na spolupráci se zřizovateli škol, školami a romskými organizacemi. Vedle nich spolupracuje také s MMR, Ministerstvem práce a sociálních věcí i univerzitami. Společným cílem je posílit sdílení zkušeností, podpořit systémová řešení a zamezit prohlubování vzdělanostních nerovností.

Na základě poznatků získaných z praxe vznikly konkrétní nástroje, které pomáhají zřizovatelům i školám při realizaci opatření na podporu desegregace:

  • Metodický portál Desegregace.cz – komplexní online zdroj informací, postupů a příkladů dobré praxe pro zřizovatele a školy.
  • Stáže pro zřizovatele – příležitost sdílet zkušenosti a seznámit se s fungujícími přístupy k inkluzi v jiných regionech.
  • Platforma romských pedagogických pracovníků a pracovnic – prostor pro síťování, profesní rozvoj a vzájemnou podporu romských odborníků působících ve školství.

Národní pedagogický institut intenzívně spolupracoval také s organizací Awen Amenca, která pomáhala koordinovat romské rodiče v několika městech, ve kterých NPI působil a Awen Amenca se podílela i na tvorbě webu desegregace. „Jako naprosto zásadní vnímám zapojení a spolupráci rodičů dětí a žáků. Bez nich by změna jednoduše nebyla možná,” hodnotil průběh aktivit desegregace Miroslav Klempár, zakladatel Awen Amenca.

Nový přístup k desegregaci a rozsudek D. H. proti České republice
Nový přístup k desegregaci navazuje na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva D. H. a ostatní proti České republice“, který v roce 2007 konstatoval porušení práva romských žáků na rovný přístup ke vzdělání v důsledku jejich nadměrného zařazování do zvláštních škol.
Česká republika v roce 2023 předložila Výboru ministrů Rady Evropy Akční plán výkonu rozsudku, jehož plnění zůstává pod zesíleným dohledem. O aktuálních krocích v této oblasti informovala také zástupkyně Kanceláře vládního zmocněnce pro zastupování ČR před Evropským soudem pro lidská práva.
„Desegregace nenaplňuje jen mezinárodní závazky, ale především zvyšuje šance romských dětí uspět ve škole, a tedy i v životě. Změna bude ale možná jen tehdy, když se stane společným cílem nás všech od ministerstev a jejich politických představitelů, po školy, obce a místní komunity,“ doplnila Kateřina Radová z Ministerstva spravedlnosti, zástupkyně Kanceláře vládního zmocněnce pro zastupování ČR před Evropským soudem pro lidská práva.

MŠMT v posledních 2 letech naplňuje Akční plán k Rozsudku D. H. a ostatní. Akční plán obsahuje opatření, která se tematicky týkají tři hlavních oblastí, a to: podpory škol, reformy poradenského systému a etnické desegregace.
V rámci naplňování prvních dvou okruhů opatření akčního plánu byla zejména přijata tzv. velká novela školského zákona, která obsahuje: zakotvení indexového financování škol, zavedení pozice sociálního pedagoga, parametrizaci financování podpůrných pedagogických pozic (psycholog, speciální pedagog a právě sociální pedagog), úpravu financování činnosti školských poradenských zařízení, stanovení jejich spádovosti vůči školám a zakotvení povinnosti školských poradenských zařízení vykonávat vůči školám metodickou činnost a povinnost poradenských zařízení postupovat de lege artis.

Více informací k nové metodice Desegregace najdete zde: Desegregace.cz | Zapojmevšechny.cz


Kontakt pro média:
Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI ČR, tel: 725 890 501, e-mail: radek.melichar@npi.cz  
Lucie Korbel Macků, vedoucí týmu pro podporu zřizovatelů, tel: 771 517 359, e-mail:  lucie.macku@npi.cz