České školy přijaly letos téměř 50 tisíc ukrajinských dětí
Témata:
Hned od prvních dnů války, v únoru loňského roku, nabídl Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) učitelům i ředitelům služby svých třinácti krajských center podpory. Jejich koordinátoři zodpověděli od začátku ruské invaze zhruba 25 000 dotazů, které se týkaly problematiky kolem začleňování ukrajinských dětí.
„V Národním pedagogickém institutu již několik let vyvíjíme a prostřednictvím desítek externích kolegů v terénu úspěšně aplikujeme metodiky podpory zapojení nových dětí s odlišným mateřským jazykem do vyučování a dalšího života školy. Díky této zkušenosti jsme byli o krok napřed, ale namísto stovkám dětí a desítkám škol ročně jsme museli začít nabízet podporu desítkám tisíc dětí a tisícovkám škol. To, co děti potřebují, zůstalo stejné, ale to, jak jim to doručit, jsme museli nastavit úplně od začátku. Design služby pro stovky dětí a desítky tisíc dětí je prostě úplně jiný. Byla to hektická doba a výzva, se kterou jsme nemohli dopředu počítat. Kombinaci války za humny a téměř okamžitého nárůstu žáků, kteří nemluví česky, o cca 10 %, se nám podařilo zvládnout také díky nebývalé spolupráci řady partnerů a organizací,” uvedl ředitel NPI ČR, Ivo Jupa.
Národní pedagogický institut ČR spolupracoval na podpoře českých učitelů a škol s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, vzdělávacím portálem Edu.cz, neziskovými organizacemi jako META a Člověk v tísni. NPI ČR obdržel technickou a finanční podporu ve výši 21 milionů korun českých také od Dětského fondu OSN (UNICEF).
“S příchodem bezprecedentní vlny uprchlíků museli učitelé čelit řadě výzev, ale ukázali obrovskou snahu a odhodlání při přivítání a podpoře ukrajinských dětí ve svých třídách. Školy jsou pro vývoj dětí klíčové, zajišťují nejen vzdělávání, ale také pocit normality, komunity a psychosociální podporu. UNICEF oceňuje odhodlání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy umožnit všem dětem navštěvovat školu a pokračovat ve vzdělávání. Jsme potěšeni, že díky naší spolupráci s NPI ČR absolvovalo 4 000 učitelů trénink specializovaný na práci s uprchlickými dětmi z Ukrajiny. A tito učitelé byli oporou už 25 000 uprchlickým dětem,“ řekla Yulia Oleinik, vedoucí kanceláře UNICEF pro podporu řešení uprchlické situace v ČR.
„Jsem velice rád, že jsme jako resort dokázali jen pár dnů po vypuknutí konfliktu na Ukrajině zareagovat na situaci a připravili jsme takzvaný Lex Ukrajina, který umožnil našim školám jednodušší navyšování kapacit, dále jsme jím nastolili systém, jak mají školy postupovat v případě, že se i přesto nedaří umístit všechny děti a žáky do škol a musím říct, že do dnešního dne se povedlo umístit do škol téměř všechny děti s dočasnou ochranou na našem území, což považuji za velice dobře zvládnutou situaci v oblasti vzdělávání,“ řekl ke zhodnocení roční nelehké situace ukrajinských uprchlíků na území České republiky ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš.
Tým pracovníků NPI ČR uspořádal během uplynulého roku stovky webinářů, vzdělávacích programů a skupinových i individuálních konzultací, natočil 21 krátkých výukových videí, jak naučit děti cizinců základům češtiny. Didaktici NPI ČR vytvořili celkem 46 materiálů pro učitele, konkrétně metodických doporučení, vzdělávacích lekcí a pracovních listů. Pod hlavičkou NPI ČR se natáčely také podcasty, debaty a reportáže z různých koutů Česka.
NPI ČR bezplatně tlumočil 749 hodin ve školách a školských zařízeních a přeložil 1624 normostran textu. Ve spolupráci s Českou televizí vznikl vzdělávací pořad, v němž se děti spolu s kočkou Mínou a myškou Týnou učily česky. NPI ČR také založil a moderuje Facebookovou skupinu Učíme cizince, která má nyní téměř 1500 členů.