V éře boomu umělé inteligence by učitelé a učitelky měli dokázat naučit víc než stroje
Publikace reaguje na překotný vývoj digitálních technologií a umělé inteligence, který zesiluje tlak na změny v oblasti vzdělávání. Je nutné přeorientovat se na rozvoj kompetencí žáků ve světě pokročilých technologií a role učitelů je tady klíčová.
Kniha je dalším dílem v komplexní nabídce metodické podpory NPI učitelům pro posílení jejich dovedností v oblasti využívání digitálních technologií včetně AI. Vybrat si mohou z nabídky kurzů, workshopů, webinářů, konferencí, akcí pro podporu sdílení nebo z návodů, jak na digitální vzdělávání v jednotlivých předmětech, nebo doporučení, jak na AI ve škole. Podpora NPI je do konce roku 2025 zdarma.
Podle Ondřeje Neumajera, který má v NPI na starosti digitalizaci vzdělávání, digitální technologie práci učitelům nejen nezjednodušují, ale ani ji nezrychlují nebo nezpříjemňují. „Pokud vám to někdo tvrdí, je to naivka nebo prodejce takových produktů. S digitálními technologiemi ve třídě se především jinak učí,“ vysvětluje Neumajer. Učitelé by podle něj měli jít příkladem a sami se vzdělávat v oblasti digitálních kompetencí.
Autor publikace B. Brdička, který se tématu digitalizace ve vzdělávání věnuje už desítky let, mimo jiné upozorňuje na digitální kompetence jako na nezbytnou součást profesního i osobního života učitelů a učitelek. Digitální kompetence by podle něj měly mít významnější roli v připravovaném RVP, a to nejen jako samostatný předmět, ale jako průřezová dovednost, která se promítá do všech oblastí výuky.
Brdička mluví o potřebě inovace tradičních pedagogických přístupů, kdy „nejnovější technologie vytvářejí prostředí, ve kterém se mění samotné cíle i proces učení, což vyžaduje od učitelů zásadní úpravy jejich metod. Samotní žáci nejspíše budou i v éře AI dávat přednost živému učiteli, který jim může být živým příkladem, což technologie neumí.“ A vyzdvihuje význam kreativity, kritického myšlení a dovedností spojených s řešením problémů.
Deset klíčových myšlenek k roli učitelů z publikace Pedagogika nejistoty v éře AI:
- Nezastupitelná role učitele: Učitelé mají klíčovou roli při rozvoji kritického myšlení a kreativity, které AI nedokáže nahradit.
- Podpora digitální kompetence: Učitelé by měli vést žáky k rozvoji digitální gramotnosti, včetně schopnosti analyzovat a hodnotit online informace.
- Hybridní a personalizovaná výuka: Kombinace prezenční a distanční výuky přináší možnost individualizace, kdy žáci sami určují své vzdělávací cíle.
- Využití AI ve výuce: Umělá inteligence může podporovat vzdělávání, ale učitelé musí zůstat tím, kdo vede výuku, a dbát na kritické myšlení.
- Digitální wellbeing: Učitelé by měli žákům pomáhat najít rovnováhu mezi využíváním technologií a osobním životem, aby nedocházelo k digitální závislosti.
- Podpora tvořivého myšlení: Tvořivost je jedním z klíčových nástrojů, které učitelé mohou rozvíjet u žáků, aby je připravili na budoucí svět práce.
- Transformace vzdělávání: Učitelé musí akceptovat, že výuka se neustále mění a že je třeba integrovat nové technologie a metody.
- Podpora laterálního čtení: V době, kdy se žáci setkávají s velkým množstvím digitálního obsahu, je nezbytné je vést ke schopnosti ověřovat zdroje a rozlišovat mezi fakty a dezinformacemi.
- Role kurátora obsahu: Učitelé by měli pomáhat žákům budovat své osobní vzdělávací prostředí, tj. vybírat kvalitní online kontakty a zpracovávat vhodné digitální materiály.
- Sociální a emocionální podpora: Vedle akademických znalostí by učitelé měli rozvíjet také sociální a emocionální dovednosti žáků, které budou důležité ve světě, v němž se neobejdeme bez spolupráce s technologiemi.
Publikaci je možné stáhnout zde: https://digitalizace.rvp.cz/files/pedagogika-nejistoty-v-ere-ai-11.pdf.
Kontakt pro média:
Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI, radek.melichar@npi.cz, tel. +420 725 890 501