Digitalizace ve vzdělávání
Jak skrze technologie připravujeme děti na svět budoucnosti.
Co je digitalizace ve vzdělávání?
Digitalizace vzdělávání je proces, při kterém dochází ke zlepšení vzdělávání díky využívání digitálních technologií a informačních systémů. Zahrnuje škálu různých aktivit od vybavení škol až po rozvoj digitálních kompetencí učitelů a žáků.
Technologie dlouhodobě a zásadním způsobem zasahují do pedagogického procesu, mění pedagogické metody a přístupy, ale i cíle vzdělávání.
Chcete vědět víc?
Přečtěte si rozhovor s O. Neumajerem - vedoucím samostatného oddělení digitalizace ve vzdělávání NPI ČR - ZDE
Proč potřebujeme změnu výuky?
- Připravujeme děti na budoucnost - Více v článku
- Trendy v digitálním vzdělávání - Více v článku
- Umělá inteligence pomáhá učitelům v personalizaci výuky. Jak na to? - Více v článku
Webové stránky
O revizích vzdělávání v oblasti ICT: https://revize.edu.cz/
školy i veřejnost: https://revize.rvp.cz/digitalizace-ve-vzdelavani
gymnázia: https://revize-ict-g.rvp.cz/
odborné školy: https://revize-ict-sov.rvp.cz/
Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ:
https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai
Materiály ke stažení a podcasty k poslechu
Jak měnit školu pro digitální svět? - Více zde
Podcasty o cestě škol k digitálnímu vzdělávání, kyberbezpečnosti a wellbeingu - Najdete zde
Na koho se obrátit
Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI ČR
radek.melichar@npi.cz
Tiskové materiály
Každý učitel může mít svého virtuálního asistenta. NPI ČR vydalo letáky s návody pro pedagogy, jak na umělou inteligenci ve škole
Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) vydal před začátkem nového školního roku tři materiály s doporučeními, jak AI ve výuce a běžném školním provozu využívat. Radí například, aby si z ní učitelé udělali virtuálního kolegu. Formou častých otázek a odpovědí pokrývají vedle virtuálního asistenta také témata umělá inteligence a právo a AI ve výuce.
Ve finále prestižní SOČky porotci opět vyberou nejlepší středoškolské práce
Finálová Celostátní přehlídka a vyhodnocení nejlepších středoškolských prací v rámci soutěže Středoškolské odborné činnosti (SOČ) proběhne ve dnech 21. – 23. června v Pardubicích.
Upravené školní vzdělávací programy i moderně vybavené počítačové učebny. Většina škol hlásí, že je na revize ICT připravena
Národní pedagogický institut ČR stojí za úpravou výuky ICT. Z šetření, které institut mezi základními školami a gymnázii zpracoval, vyplývá, že je většina škol personálně i vybavením připravena vyučovat podle aktualizovaného RVP.
Informační gramotnost je branná výchova 21. století
Informační gramotnost patří mezi základní stavební kameny dnešní společnosti, shodli se hlavní řečníci konference DigiSeč určené učitelům a ředitelům škol, která se konala již pojedenácté.
NPI ČR vydal doporučení školám, jak pracovat s umělou inteligencí
Připravte se na to, že tu s námi umělá inteligence (AI) už zůstane, zjišťujte pomocí vlastních experimentů, s čím vám může AI pomoci pro větší efektivitu učení, zapojte do rozhodování o AI učitele i žáky. To jsou příklady doporučení, které NPI ČR vydal k novému školnímu roku.
NPI ČR rozšiřuje konzultační podporu škol při zavádění digitálních změn do výuky
Rozvíjet digitální kompetence žáků a zavést předmět informatika do výuky na 1. stupni mají všechny základní školy od září 2023, o rok později na 2. stupni ZŠ. K dispozici k tomu získávají podporu Národního pedagogického institutu ČR, kterou školám zdarma poskytuje v rámci projektu Národní plán obnovy (NPO).