Digitalizace ve vzdělávání
Jak skrze technologie připravujeme děti na svět budoucnosti.
Co je digitalizace ve vzdělávání?
Digitalizace vzdělávání je proces, při kterém dochází ke zlepšení vzdělávání díky využívání digitálních technologií a informačních systémů. Zahrnuje škálu různých aktivit od vybavení škol až po rozvoj digitálních kompetencí učitelů a žáků.
Technologie dlouhodobě a zásadním způsobem zasahují do pedagogického procesu, mění pedagogické metody a přístupy, ale i cíle vzdělávání.
Chcete vědět víc?
Přečtěte si rozhovor s O. Neumajerem - vedoucím samostatného oddělení digitalizace ve vzdělávání NPI ČR - ZDE
Proč potřebujeme změnu výuky?
- Připravujeme děti na budoucnost - Více v článku
- Trendy v digitálním vzdělávání - Více v článku
- Umělá inteligence proměňuje vzdělávání i svět práce - Více v článku
Webové stránky
O revizích vzdělávání v oblasti ICT: https://digitalizace.rvp.cz/rozcestnik
školy i veřejnost: https://rozcestnik.rvp.cz/digitalizace
gymnázia: https://digitalizace.rvp.cz/g
odborné školy: https://digitalizace.rvp.cz/sov
základní školy: https://digitalizace.rvp.cz/
Materiály ke stažení a podcasty k poslechu
Jak měnit školu pro digitální svět? - Více zde
Jak na AI ve škole. Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ: https://digitalizace.rvp.cz/ke-stazeni#ai
Podcasty o cestě škol k digitálnímu vzdělávání, kyberbezpečnosti a wellbeingu - Najdete zde
Abeceda kyberbezpečnosti: https://digitalizace.rvp.cz/files/abeceda-kyberbezpecnosti-web.pdf
Časté dotazy a odpovědi k umělé inteligenci: AI a právo, AI jako asistent učitele, AI ve výuce: https://digitalizace.rvp.cz/faq-umela-inteligence
Na koho se obrátit
Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI ČR
radek.melichar@npi.cz
Tiskové materiály
NPI startuje seriál podcastů na téma mediální výchovy
NPI spouští speciální sérii podcastů pod zavedenou značkou „Edurevue: Mezi námi“, tentokrát zaměřenou na zásadní téma dneška – mediální výchovu. Moderování se ujme Michal Kaderka, dlouholetý propagátor a učitel mediální výchovy, autor webu Svět médií, Info nebo vlastního podcastu „9 let natvrdo“.
NPI nově nabízí učitelům základních škol více než 300 konkrétních inspirativních příkladů pro výuku podle revidovaného RVP
NPI zveřejnil další významný nástroj metodické podpory pro učitele a učitelky základních škol. V rámci digitálního informačního systému pro tvorbu a publikaci Rámcových vzdělávacích programů (IS RVP) nově zpřístupnil více než 300 konkrétních ilustrativních příkladů pro 1. a 2. stupeň základních škol.
NPI ČR představuje nový digitální nástroj pro práci s RVP a tvorbu školních vzdělávacích programů
NPI ČR představil odborné veřejnosti nový informační systém pro tvorbu a publikaci RVP (IS RVP). Jedná se plně digitalizovaný systém, který přináší otevřená data nebo API rozhraní a mění tak způsob práce s dokumenty RVP. NPI tím nabízí nové možnosti pro vývojáře a dodavatele školních informačních systémů.
Jak učit a hodnotit žáky v době umělé inteligence? NPI přináší školám praktický návod
NPI ve spolupráci s iniciativou AI dětem přichází s novým metodickým materiálem, který učitelům a učitelkám pomůže na tuto situaci reagovat. Pod názvem „Jak učit a hodnotit v době AI“ vznikl přehledný a praktický průvodce zejména pro pedagogy 2. stupně ZŠ a SŠ, který nabízí konkrétní postupy, jak AI začlenit do výuky i hodnocení.
Definice digitálního wellbeingu je na světě: Pomůže školám lépe pečovat o zdraví žactva a učitelstva
Skupina odborníků a odbornic pod vedením Národního pedagogického institutu ČR (NPI) a ve spolupráci s Partnerstvím pro vzdělávání 2030+ vytvořila expertní definici pojmu digitální wellbeing, která reaguje na rostoucí potřebu podpory duševního zdraví v digitálním věku, zejména u dětí a mladých lidí.
Průzkum NPI: Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu také AI
Školy čím dál víc využívají nové digitální technologie a umělou inteligenci ve výuce, jak ukazují výsledky šetření Národního pedagogického institutu (NPI). Umělá inteligence a digitální kompetence učitelů i žáků se tak stávají nedílnou součástí českého školství 21. století.