Studie, data a analýzy
Přinášíme vám zajímavá data, analýzy a studie k nejrůznějším tématům, které NPI ČR připravuje a zpracovává.
Známe první výsledky z Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC
OECD zveřejnila výsledky z 2. cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies), kterého se v letech 2022 až 2023 zúčastnilo 31 zemí. Výzkum PIAAC poskytuje jedinečné poznatky o úrovni dovedností dospělých ve čtenářské gramotnosti, v numerické gramotnosti a v adaptivním řešení problémů.
Průzkum NPI ČR: Sebehodnocení učitelů ukazuje na silné i slabé stránky rozvoje českého školství
Učitelé a učitelky v České republice hodnotí své profesní kompetence převážně pozitivně, přičemž prostor pro zlepšení vidí zejména ve spolupráci s kolegy a efektivní práci s chybou ve výuce, ze strany vedení škol by uvítali podporu budování prostředí otevřeného inovacím. To jsou některé závěry průzkumu, který realizoval Národní pedagogický institut ČR (NPI) od května do června 2024.
V éře boomu umělé inteligence by učitelé a učitelky měli dokázat naučit víc než stroje
Role učitelů je nezastupitelná, a to zejména v tom, že pomáhají žákům vyznat se v obrovském množství zdrojů informací v online prostředí. Národní pedagogický institut České republiky (NPI) vydal publikaci Bořivoje Brdičky s názvem Pedagogika nejistoty v éře AI, jejíž moto je „Ten učitel, který nedokáže naučit víc, než stroj, má být nahrazen a nahrazen bude“.
Národní zpráva o realizaci druhého cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých - PIAAC
Výzkum PIAAC je unikátní příležitostí získat kvalitní a mezinárodně srovnatelná data o dovednostech dospělých obyvatel ve věku 16 až 65 let. Národní zpráva poskytuje souhrnné informace o realizaci šetření v České republice, ale seznamuje také s děním ve výzkumu na mezinárodní úrovni.
Nezaměstnanost absolventů škol se středním a vyšším odborným vzděláním v roce 2022
Nezaměstnanost absolventů škol sleduje Národní pedagogický institut ČR (NPI ČR) dlouhodobě. Každoročně shrnuje informace o aktuálním stavu nezaměstnanosti absolventů středního a vyššího odborného vzdělání a mapuje její vývoj na základě srovnání výsledků za předchozí roky.
Budoucí výzvy a transformace trhu práce. „Future jobs“ a „future skills“.
Ekonomika a trh práce, nejen v České republice, ale celosvětově, procházejí dynamickým vývojem, který mění potřeby trhu práce vůči žadatelům o zaměstnání, takže i čerstvým absolventům škol. Jaká proměna pracovních pozic se do roku 2025 očekává?
Na koho se obrátit
Radek Melichar
kontakt pro média – pro další dotazy či zprostředkování rozhovorů
radek.melichar@npi.cz