Digitalizace ve vzdělávání
Jak skrze technologie připravujeme děti na svět budoucnosti.
Co je digitalizace ve vzdělávání?
Digitalizace vzdělávání je proces, při kterém dochází ke zlepšení vzdělávání díky využívání digitálních technologií a informačních systémů. Zahrnuje škálu různých aktivit od vybavení škol až po rozvoj digitálních kompetencí učitelů a žáků.
Technologie dlouhodobě a zásadním způsobem zasahují do pedagogického procesu, mění pedagogické metody a přístupy, ale i cíle vzdělávání.
Chcete vědět víc?
Přečtěte si rozhovor s O. Neumajerem - vedoucím samostatného oddělení digitalizace ve vzdělávání NPI ČR - ZDE
Proč potřebujeme změnu výuky?
- Připravujeme děti na budoucnost - Více v článku
- Trendy v digitálním vzdělávání - Více v článku
- Umělá inteligence pomáhá učitelům v personalizaci výuky. Jak na to? - Více v článku
Webové stránky
O revizích vzdělávání v oblasti ICT: https://revize.edu.cz/
školy i veřejnost: https://revize.rvp.cz/digitalizace-ve-vzdelavani
gymnázia: https://revize-ict-g.rvp.cz/
odborné školy: https://revize-ict-sov.rvp.cz/
Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ:
https://revize.edu.cz/ke-stazeni#ai
Materiály ke stažení a podcasty k poslechu
Jak měnit školu pro digitální svět? - Více zde
Podcasty o cestě škol k digitálnímu vzdělávání, kyberbezpečnosti a wellbeingu - Najdete zde
Na koho se obrátit
Radek Melichar, tiskový mluvčí NPI ČR
radek.melichar@npi.cz
Tiskové materiály
Informační gramotnost je branná výchova 21. století
Informační gramotnost patří mezi základní stavební kameny dnešní společnosti, shodli se hlavní řečníci konference DigiSeč určené učitelům a ředitelům škol, která se konala již pojedenácté.
NPI ČR vydal doporučení školám, jak pracovat s umělou inteligencí
Připravte se na to, že tu s námi umělá inteligence (AI) už zůstane, zjišťujte pomocí vlastních experimentů, s čím vám může AI pomoci pro větší efektivitu učení, zapojte do rozhodování o AI učitele i žáky. To jsou příklady doporučení, které NPI ČR vydal k novému školnímu roku.
NPI ČR rozšiřuje konzultační podporu škol při zavádění digitálních změn do výuky
Rozvíjet digitální kompetence žáků a zavést předmět informatika do výuky na 1. stupni mají všechny základní školy od září 2023, o rok později na 2. stupni ZŠ. K dispozici k tomu získávají podporu Národního pedagogického institutu ČR, kterou školám zdarma poskytuje v rámci projektu Národní plán obnovy (NPO).
NPI ČR nabízí školám pomoc při úpravách školních vzdělávacích programů
Školy, které se připravují na úpravy školních vzdělávacích programů v digitální oblasti, mohou zdarma využívat individuální konzultace s odborníky Národního pedagogického institutu České republiky. Konzultant se ve vyhrazeném čase věnuje výhradně objednanému řediteli či jinému pedagogickému pracovníkovi z konkrétní školy.
Na českých školách odstartoval projekt Albus
V České republice odstartoval projekt Albus, který má dvěma českým školám pomoci při zavádění digitálních technologií do výuky. Za projektem stojí společnost Google a Edugo. Projekt se realizuje za podpory Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy a Národního pedagogického institutu České republiky.
S jakými problémy se potýkají školy při přípravě na výuku podle revidovaného RVP v oblasti informatiky? A co by jim pomohlo?
Učitelé v mnoha školách nejsou dostatečně připraveni v oblasti rozvoje digitálních kompetencí, školy se potýkají s nedostatečnou kvalitou technického vybavení, nedostatkem kvalifikovaných učitelů informatiky v některých školách a nedostatkem učitelů obecně. Část škol změnu ŠVP odkládá.